VOIP of IP telefonie

VOIP of IP telefonie in de cloud: dé 3 opties

Alex Veldkamp 24 March 2022

De cloud lijkt de heilige graal te zijn voor ondernemers. Alles en iedereen wil zijn IT- en communicatieapparatuur overzetten naar een online variant. Dus ook gebruik maken van VOIP (ook wel IP telefonie genoemd) in de cloud. Beter is het om niet blind naar de cloud te staren, maar goed uit te zoeken welke van de drie beschikbare opties voor VOIP / IP Telefonie het best past bij uw bedrijf.

Wie verwacht dat werken in de cloud tot meer opties leidt, heeft het mis. Dat lijkt misschien een wat kritische opmerking, maar voor een gebruiker zijn de mogelijkheden tussen on-premise of in de cloud werken vergelijkbaar. Dat geldt ook voor VOIP. Technisch gezien zit er weinig verschil tussen de communicatiemogelijkheden met gebruikmaking van eigen apparatuur of die van derden.

Dit zijn de drie opties: on-premise, full cloud en hybride IP Telefonie

De cloud voegt wel mogelijkheden toe. Hoe zit dat? Er zijn drie opties voor bedrijfscommunicatie:
  • on-premise VOIP / IP telefonie
  • VOIP / IP telefonie in de cloud
  • hybride vormen van telefonie

Drie van de belangrijkste aanbieders van bedrijfstelefonie en communicatiemiddelen, Avaya, Mitel en NEC, bieden alle deze drie opties aan. De grote vraag is waarom u als ondernemer voor cloud of on-premise zou kiezen, terwijl de hybride variant misschien wel beter past bij uw huidige situatie. Kiest u voor on-premise, dan heeft u te maken met de aankoop van infrastructuur en kosten voor onderhoud. Die werkzaamheden voert u zelf uit of u laat dit doen. Kiest u voor full cloud telefonie, dan betaalt u een prijs per maand. Zie het alsof de leverancier u ontzorgt. Bij het hybride model heeft u de keuze om het ene deel van de telefonie infrastructuur on-premise te houden en een ander deel naar de cloud te brengen.

VOIP: afschrijven of per maand betalen

De keuze voor VOIP / IP telefonie in de cloud voegt ook de optie toe tussen het kopen en afschrijven van apparatuur of per maand betalen voor de tools. Het betaalmodel is daarmee ook direct het grootste verschil tussen het zelf beschikken over de telefonie infrastructuur of deze huren vanuit de cloud.

CTA De cloud telefonie checklist (1)

Wat is de verstandige keuze?

Een hybride model lijkt de verstandige keuze. Toch zit achter die keuze wel wat denkwerk. Er is een kans dat u beschikt over een specifieke applicatie die nog naar tevredenheid werkt en van een koppeling met een communicatieplatform is voorzien. Denk aan een ERP of een videosysteem dat eerder is gekocht. De kans is groot dat het verstandig is om dat on-premise te blijven gebruiken.

Een andere reden om voor de hybride optie van VOIP te kiezen is dat u misschien uw bestaande netlijnen wil blijven gebruiken, met daarnaast enkele cloud toepassingen. Neem een product als Microsoft Teams. De tikken daarvoor betaalt u aan Microsoft. Toch is de kans groot dat u al een meerjarig contract heeft lopen met een telecomaanbieder als KPN, Vodafone enz. De nummers waarmee u belt, moet u omzetten naar Microsoft Teams. Maar wat nu als het contract met Vodafone prettig is, evenals het contact? Vermoedelijk is het dan verstandiger om on-premise uw netlijnen te gebruiken en een partner de koppeling naar Teams of een andere cloud-aanbieder te laten maken. Daar helpt TSV Groep u graag mee. U behoudt zo uw eigen netnummers, maar handelt intern alles af via Teams.

VOIP of IP telefonie in de cloud of on-premise: is er onderscheid?

Er is feitelijk niet veel onderscheid meer tussen de opties van on-premise of cloud VOIP. Teams is onderdeel van Microsoft en Office365, maar ook Google biedt een vergelijkbare dienst aan. En er zijn meer alternatieven. Toch geldt dat als u al over een goed telefoniesysteem beschikt met bijvoorbeeld een contactcenter, het niet vanzelfsprekend is dat u zomaar over moet stappen op bellen via Microsoft Teams. Bellen via de cloud is namelijk prima mogelijk via een bestaande leverancier, zoals Avaya.

Gooi een goede IP Telefonie basis niet zomaar weg

Heeft u al geïnvesteerd in een goed werkende VOIP oplossing? Dan is het in veel gevallen zonde om daarvan afscheid te nemen. On-premise kan vandaag de dag ook per maand. U blijft eigenaar, maar betaalt per maand voor aanvullende ondersteuning. Wilt u afscheid nemen van het hostingdeel? Geen probleem, ook dat is mogelijk. Uw partner neemt de investering over en is in de vorm van private hosting daarmee eigenaar van de licenties.

De opties zijn legio en belangrijk is dat u er goed over nadenkt welke goed bij u past. De kans is groot dat u tevreden bent met uw systeem, maar aanvullend wil profiteren van de schaalbaarheid en openheid van cloudoplossingen. Dat kan met bijvoorbeeld Avaya Spaces, Mitel Connect en NEC Univerge. Deze oplossingen geven toegang tot videobellen via de cloud en zowel intern als extern bellen. Die toevoeging is bovendien goedkoper dan overschakelen op Microsoft Teams.

Gratis consult?

In deze blog hebben we u drie opties aangereikt voor VOIP / IP telefonie in de cloud. Bent u benieuwd welke optie uw organisatie verder helpt? Wilt u wel of niet overstappen naar cloud telefonie? Vraag een gratis consult aan!