Ontdek of hosted VOIP de oplossing is voor uw organisatie

Stappenplan: ontdek of hosted VOIP de oplossing is voor uw organisatie

Alex Veldkamp 28 January 2022

Staat uw organisatie voor een verandering? Vraagt die verandering ook een aanpassing in uw telefonieservice? Ontdek of hosted VOIP de oplossing is voor uw organisatie. Om dit goed te kunnen bepalen hebben we een stappenplan ontwikkeld. Nieuwsgierig naar de uitkomst?

Stap 1 – Hosted VOIP: maak een keuze uit kosten, innovatie of groei

Wilt u ontdekken of hosted VOIP de oplossing is voor uw organisatie, dan moet u bij het begin beginnen. Dat bestaat uit heel duidelijk maken wat de reden is om te gaan investeren in iets nieuws. Is dit een financiële reden, wilt u de kosten van telefonie laag houden? Of is de reden dat u met het huidige oude telefoniesysteem alleen kunt bellen en gebeld kunt worden? Zoekt u meer functionaliteit? Het gaat in deze stap dus eigenlijk om zaken als kosten, innovatie of groei, welke daarvan de hoogste prioriteit heeft en waar u als organisatie toe in staat bent.

Soms kiezen bedrijven voor veranderen om het veranderen, maar meestal is het argument heel legitiem. Zoals een taxicentrale die al lang gebruik maakt van een voor de organisatie duur telefoniesysteem. Er komt een moment dat het systeem aan vervanging toe is. Bijvoorbeeld omdat het simpelweg te oud is en gebreken vertoont of beperkingen heeft. De taxicentrale wacht op een verandering in overheidsplannen of weet pas over een jaar of het een belangrijk contract behoudt. Kortom, groots investeren is nu niet mogelijk. Als telefoniepartner peilen we stap voor stap wat de organisatie van de klant nodig heeft of wil. Ligt er een uitdaging en is er snel ondersteuning nodig? De keuze zal dan vermoedelijk vallen op een tussenoplossing en een jaar later op een nieuw telefoniesysteem waarin de klant vol overtuiging kan investeren.

Stap 2 – Voorkom dat de overstap uitmondt in een technisch project

Veel organisaties beschouwen een verandering in hun telefoniesysteem, zoals de overstap op hosted VOIP als een technisch project. Denkt u er ook zo over, dan doet u zichzelf tekort. Waar het om draait is goed te bepalen wat u doet als organisatie, voor wie u werkt en wie met het systeem aan de slag gaat als het in gebruik is. Heeft u bijvoorbeeld een jong team, dan is het gebruik van apps vaak sneller geaccepteerd. Verder is het verstandig om voorafgaand aan de verandering een inschatting te maken van het adoptievermogen van uw werknemers. Bent u werkzaam in een organisatie waarin juridische aspecten de boventoon voeren, dan is het slim om voorafgaand aan het project te bepalen of u de data ergens in de cloud wilt zetten of deze on-premise wilt houden.

Stap 3 – Bepaal welke functionaliteit uw organisatie nodig heeft

Pas als u weet welke wensen er binnen uw organisatie leven, kunt u een beslissing nemen over welke oplossing het beste bij u past. Wat we als TSV merken is dat de focus te vaak ligt op zaken als ‘met Teams kan ik dit en met Avaya kan ik dat’. Wat werkt beter, een schakelaar die u kunt bedienen of een app waarmee u van alles kunt aansturen? Wat vooral belangrijk is, is dat iets goed werkt. De vraag is natuurlijk hoe u dat ontdekt. Precies met dat in gedachten, hebben we ‘de slimme route’ ontwikkeld. Binnen die route gaan we op zoek naar de reden waarom een klant iets anders zoekt en duiken we steeds verder de diepte in. Daarbij komen aspecten aan bod als de mogelijkheden van allerlei huidige platforms en hoe ze werken. Is er een match met uw organisatie? Ook kijken we vanuit eventuele nieuwe business of een ander platform past.

Soms is het een organisatie heel snel duidelijk wat ze willen en nodig hebben. Bent u een startende onderneming, dan wilt u snel aan de slag. Als TSV zien we ook regelmatig dat bedrijven al veel hebben geïnvesteerd in apparatuur. In dat geval helpen we graag met uitzoeken of u wel of niet beter uit bent met cloud-telefonie. Uw huidige systeem is vermoedelijk verweven met allerlei processen en applicaties. In dat geval zoeken we uit hoe cloud-telefonie is te implementeren terwijl we rekening houden met de huidige processen en applicaties.

CTA Danger ahead voor het beheer van cloud telefonie!

Stap 4 – Check of uw systeem echt niet langer past bij uw wensen

‘Mijn systeem kan niets meer’. Het is de belangrijkste misvatting binnen bedrijven. Wat blijkt is dat de onderneming een oude versie gebruikt van een telefoniesysteem. De ‘cloud’ lijkt de oplossing, maar vaak zijn nieuwe functies ook voor bestaande systemen beschikbaar. Er is meer mogelijk dan u of uw organisatie denkt. Wat wij wel merken is dat het niet eenvoudig is om goed uit te zoeken of er inderdaad meer mogelijk is met het huidige systeem.

Stap 5 – Betrek afdelingen en gebruikers bij een beslissing

In veel bedrijven bepaalt het management wat er gebeurt en welke keuzes er nodig zijn. Hoe is dit binnen uw organisatie geregeld? In een ideale wereld zouden de business en de mensen die met een telefoniesysteem werken voor minimaal vijftig procent mee moeten doen in een beslissing. Mede daarom is door TSV de slimme route ontwikkeld. Doorvragen vanuit onze rol als partner zorgt voor heldere antwoorden. Als er kennis mist bij een IT manager over hoe een call center werkt, dan weten we dat we niet met de juiste persoon aan tafel zitten. Beter is het om dan de juiste kennis wel aan tafel te halen of op de afdeling te kijken en te praten met werknemers. Dat laatste, een persoonlijk gesprek voeren met medewerkers, is niet iets wat veel bekende cloudaanbieders doen. Zo’n leverancier, en er zijn er meerdere, bepaalt hoe u als organisatie moet werken met een telefoniesysteem. Matcht dat met het adoptievermogen van uw werknemers? Overweegt u om te kiezen voor hosted VOIP, ga dan als management na wat nu wel en niet goed werkt voor de verschillende afdelingen die gebruikmaken van deze telefonieoplossing.

Wel of geen hosted VOIP? Doe de checklist en neem twijfel weg!

Hosted VOIP kan het antwoord zijn op de richting waarin uw organisatie zich beweegt. Toch is het verstandig om zeker te zijn van de keuze die u wilt maken. Bekijk onze hand-out en val niet voor de 5 gevaren voor het beheer van cloud telefonie. Naast het stappenplan hebben we een checklist opgesteld die u meer inzicht kan geven in wat werkelijk belangrijk is. Zo weet u zeker of cloud telefonie de oplossing is voor u. Wilt u wel of niet overstappen naar cloud telefonie? Vraag een gratis consult aan!