Op de kosten letten is Nederlanders niet vreemd. Maar wie klanten bedient, zal de blik moeten verruimen en verstandige keuzes maken. Is uw organisatie in de markt voor een on-premise VOIP (ook wel IP telefonie) oplossing? Of overweegt u cloud telefonie? Grote kans dat u wilt weten welke van deze opties de goedkoopste is. Verrassingen zijn niet uitgesloten!
Op een schaal van uitersten staat on-premise VOIP helemaal links en public cloud helemaal rechts. Daartussen bevinden zich overigens de nodige oplossingen, het is zeker geen grijs gebied. De eerste van drie variaties is die van on-premise. Daarbij koopt u als organisatie het product en de infrastructuur en schrijft u deze af. Bij de tweede variatie, die van de public cloud, betaalt u per maand. U hoeft nergens naar om te kijken, maar heeft ook nergens invloed op.
De middelste variatie noemen we de hybride fase. U kiest daarbij deels voor on-premise en deels voor de cloud. Uw data staat bijvoorbeeld in een datacenter, de zogenaamde private cloud. Omkijken naar deze data heeft u niet. U heeft daarbij de regie en bepaalt zelf wanneer upgrades plaatsvinden. Deze zijn bovendien terug te draaien. Dat is ideaal voor kleine en grote mkb ondernemers, maar eveneens voor enterprise-omgevingen.
Hoewel het interessant kan zijn om uit te zoeken wat goedkoper is - on-premise VOIP / IP telefonie versus cloud telefonie - is het minstens zo interessant om te bekijken welke telefonie-oplossing bij uw organisatie past. Een deskundige partner gaat met u om tafel, hoort uw verwachtingen aan en past daarop het telefoniemodel aan. Microsoft en Amazon zijn daartoe niet in staat, Mitel, Avaya en NEC kunnen dat wel.
Er zit nog te vaak een gat tussen wat bedrijven zeggen te willen en wat ze in werkelijkheid nodig hebben. De wens om over regie te beschikken ontstaat meestal pas nadat er een keer iets fout is gegaan. Wilt u niet alles uit handen geven en een nummer zijn bij uw telefonie-aanbieder, kies dan voor hybride of on-premise. Maatwerk klinkt steeds vaker als een vies woord, maar soms is een beetje maatwerk best verstandig. Zelfs als tussenstap op weg van on-premise naar cloud telefonie. Een voorbeeld: bouwt u uw telefoonsysteem op als een hybride oplossing, dan bent u ervan verzekerd dat u kunt blijven bellen. Belt u vrijwel alles met cloud telefonie, maar ontstaat er een probleem, dan is uw on-premise telefooncentrale uw backup.
Terug naar de kosten. Gemiddeld genomen is on-premise VOIP / IP telefonie goedkoper dan een cloudoplossing. Alleen bij een uitgeklede cloud telefonie-oplossing is er een kans dat u goedkoper uit bent dan bij on-premise. Heeft u meer nodig aan diensten, dan is de cloud zelfs beduidend duurder. Een vast bedrag per maand voelt comfortabel, maar ontzorging kost simpelweg geld.
De meerprijs van cloud telefonie is niet alleen in de vorm van ontzorging verklaarbaar, er zijn meer voordelen. U betaalt per maand en kunt de dienst ook snel afnemen. Overigens is een publieke cloud service ook snel te leveren. Deze draait al en een activatie voor uw organisatie volstaat. On-premise VOIP is de goedkoopste optie, maar kent wel een iets langere doorlooptijd. Heeft u echt morgen al iets nodig, dan helpt alleen de cloud u uit de brand.
Wat onderaan de streep bepalend is voor on-premise VOIP / IP telefonie versus cloud telefonie, is de TCO. Daarin zijn naast ‘de oplossing voor het bellen’ ook zaken meegenomen als benodigde toestellen, de implementatie en het beheer van het gekozen telefoniesysteem. Om een goed beeld te krijgen van de voor u beste keuze, kunt u altijd bij ons terecht. Daarnaast hebben we een heldere checklist opgesteld: zo weet u zeker of cloud telefonie de oplossing is voor u.
Overweegt u om over te stappen naar cloud telefonie? Vraag een gratis consult aan!
Hulstweg 8
1032 LB Amsterdam
T 020 4 303 202
E info@tsv-groep.nl