Productief blijven in abnormale tijden

6 trends om productief te blijven in abnormale tijden

Alex Veldkamp 26 July 2021

Op een enkeling na zag niemand de recente pandemie aankomen. Voor bedrijven is het bijna onmogelijk om op onverwachte situaties als deze te anticiperen. Wat we wel kunnen doen, is zorgen dat we wendbaar zijn als organisatie. Aanpassingsvermogen en de juiste communicatietools zijn daarbij de sleutel tot succes, blijkt uit onderzoek van Frost & Sullivan. F&S geeft 6 trends om productief te blijven in abnormale tijden.

Of het nu gaat om weersomstandigheden, pandemieën, sociaal-politieke gebeurtenissen of economische groei of achteruitgang: we kunnen ons voorbereiden op onverwachte veranderingen. Want dan kunnen we actie ondernemen wanneer dat nodig is en productief blijven in abnormale tijden. Tegenwoordig is het voor alle bedrijven van doorslaggevend belang om op alles voorbereid te zijn, ongeacht hun sector, grootte of locatie.

Volgens onderzoek van Frost & Sullivan heeft de Covid-uitbraak geleerd dat aanpassend vermogen én de juiste oplossingen en infrastructuur om op afstand te blijven samenwerken, van strategisch belang zijn.

Work-From-Anywhere beleid is essentieel

De afgelopen jaren hebben globalisering, automatisering en digitalisering een verandering teweeggebracht wat betreft de manier van werken, de werkplek en de beroepsbevolking zelf. Als organisaties zich een beeld vormen van hoe het kantoor er in de toekomst uitziet, moeten zij rekening houden met de manieren waarop verstoringen en verplaatsingen van invloed kunnen zijn op hoe, waar en wanneer mensen werken. Een Work-From-Anywhere beleid (WFA) is daarom essentieel.

Opkomst van de hybride werkplek

Hybride werkplekken zijn plekken waar medewerkers ervoor kunnen kiezen deeltijds of voltijds vanuit huis te werken en hun kan worden gevraagd zich op korte termijn aan te passen aan de omstandigheden. Bedrijven stimuleren dit soort werkplekken steeds meer en ze zijn ervoor verantwoordelijk een probleemloze, vloeiende en zinvolle communicatie aan te bieden. Deze veranderingen hebben gevolgen voor de manier waarop wij vergaderen en samenwerken, en bedrijven moeten er klaar voor zijn om deze nieuwe manier van werken vanaf dag één te ondersteunen.
Mitel Ebook gehele image cta

6 Trends interne communicatie en samenwerking

In dit kader deed Frost & Sullivan onderzoek naar wat er op dit moment top-of-mind is bij bedrijfsleiders en medewerkers rond interne communicatie en samenwerking. Hier volgen de 6 trends:

Trend 1 - Nieuwe beleidsregels

Reis- en gezondheidsbeperkingen resulteren in duidelijke Work-From-Anywhere-beleidsregels (WFA). Zelfs bedrijven die ervoor kiezen het volledige personeelsbestand op de werkplek te zien, zijn zich ervan bewust dat ook zij een optie moeten hebben om iedereen direct thuis te kunnen laten werken.

Trend 2 - Verandering in technologie

De opkomst van het hybride kantoor en de verschuiving naar een WFA-beleid verandert de soorten technologie waarover elke medewerker moet beschikken.

Trend 3 - Video-overbelasting

Videovergaderingen zijn enorm verankerd geraakt in de bedrijfsworkflows, wat video-overbelasting een echt punt van zorg maakt. Het vinden van een evenwicht is de sleutel tot geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Trend 4 - Nieuw kantoor

Vergaderzalen en open kantoren zullen opnieuw worden ontworpen om sociale afstand, ad hoc-gebruik en integratie met gebruikers op afstand mogelijk te maken.

Trend 5 - Enorme groei samenwerkingstools

Samenwerkingsapparatuur voor persoonlijk gebruik en gebruik in kleine ruimtes voor WFA- en kantoorpersoneel (headsets, webcams, conferentiecamera's, et cetera) zullen een enorme groei doormaken.

Trend 6 - AI voor analyses

Kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence) en uitgebreide analyses worden cruciaal voor het volgen van productiviteit, gedrag op de werkplek en technologiegebruik.

Meer weten over Work-From-Anywhere?

Wilt u werk maken van een nieuwe werkomgeving die uw organisatie wendbaar maakt? Wilt u aan de slag om uw medewerkers de flexibiliteit te geven om met de juiste samenwerkings- en communicatietools productief te zijn? Download dan hier het e-book ‘Samenwerking en bedrijfscommunicatie na de pandemie’. Of vraag direct een demo bij ons aan om onze Work-From-Anywhere-oplossingen te ervaren.