Alex: ‘Kwaliteit en partnerschap zijn bij ons onlosmakelijk verbonden’  

Alex Veldkamp 26 July 2023

TSV-Groep helpt organisaties met robuuste oplossingen rondom telefonie en ICT zoals cloudtelefonie, mobiele abonnementen, internet, networking, security en IoT. Het is inmiddels alweer ruim dertig jaar geleden dat Alex Veldkamp TSV-Groep oprichtte. In deze blog vertelt Alex wat hem over de ondernemersstreep trok, wat hem drijft en wat nu, dertig jaar later, TSV-Groep onderscheidt.

Stoute schoenen

Ik begon mijn carrière als technisch directeur bij een telecombedrijf. Dat was nog lang voordat de Telecommunicatiewet werd aangenomen, die rond 1998 de weg vrijmaakte voor liberalisering en concurrentie in de sector. Een paar dagen geleden dus… Ik werd niet heel gelukkig van de service die mijn toenmalige werkgever leverde en dat de klanten dat ook zo voelden, bleek wel. De zaken liepen niet best. Ik had net een boek gelezen over managementbuy-out en dat leek me wel wat! Ik trok de stoute schoenen aan, klopte aan bij de directeur en legde hem mijn idee voor. Binnen drie minuten stond ik weer buiten. Zonder baan. Toen dacht ik: dan doe ik het toch zelf?!

Drastische veranderingen in de telecombranche

Zo ben ik begin 1992 ondernemer geworden en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Door de jaren heen is de telecommunicatiebranche natuurlijk enorm veranderd. De focus op vaste telefonie is verschoven naar een breed scala aan communicatiediensten en geavanceerde technologieën. Dat heeft de manier waarop we communiceren en informatie delen drastisch veranderd. Ooit gebruikten we bekabelde netwerken en waren telefoontoestellen verbonden via 1x4-kabels en pc's via coaxkabels. Later werd dit UTP-bekabeling. Nu is draadloze technologie natuurlijk de standaard. Als bedrijf hebben we al deze fases van technologische ontwikkeling meegemaakt. Dat maakt het werk superinteressant. De markt verandert voortdurend en elke nieuwe uitdaging ga ik met liefde aan. Ik mag dan al aardig wat jaren meelopen, ze moeten me nog steeds afremmen.

Van bedrijfsproces naar technische oplossing

Ik hou ervan om met klanten bezig te zijn en hen het allerbeste advies te geven. Van origine ben ik een techneut en vanuit die ervaring zie ik dat veel organisaties verkeerde adviezen krijgen. Daardoor halen ze niet het maximale uit hun systemen. Dat is een gemiste kans. Mijn ervaring aan de installatiekant is echt van toegevoegde waarde als ik organisaties help hun bedrijfsprocessen naar technische oplossingen te vertalen.

Kwaliteit en partnerschap: de kracht van TSV-Groep

Ik geloof heilig in de kracht van kwaliteit en partnerschap. Bij TSV-Groep zijn die twee aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voordat de branche geprivatiseerd werd, wat het een echte cowboymarkt. Ik weet nog goed hoe ik, toen ik nog in loondienst was, mijn auto met draaiende motor voor het pand van de klant parkeerde, razendsnel de spullen afleverde en vervolgens moest rennen om het pand te verlaten. Dat is niet wie ik ben. Ik wil een kop koffie kunnen drinken met mijn klant, sparren over uitdagingen en vervolgens de aller-, allerbeste oplossing leveren. Het stopt niet bij het sluiten van de deal. Integendeel, dan begint een partnerschap pas echt.

Duurzame oplossingen, voor klant en economie

Wij zijn dan ook niet van het type: u vraagt, wij draaien. Als een klant bijvoorbeeld zegt: ‘Ik wil dertig stuks van dit en veertig van dat’, gaan wij het gesprek aan. We stellen vragen zoals: ‘Wat willen jouw klanten eigenlijk?’ en ‘Wat zijn hun verwachtingen?’. Alleen zo kunnen we echt begrijpen wat onze klanten nodig hebben. Daarnaast hebben we oog voor de circulaire economie en onderzoeken we hoe we slim kunnen hergebruiken en recyclen. We streven naar duurzame oplossingen die zowel voldoen aan de behoeften van onze klanten als bijdragen aan een circulaire economie.

Slimme route

Dat is ook precies waar onze Slimme Route zijn oorsprong vindt: niet zomaar klakkeloos iets aanbieden. We gaan de dialoog aan met onze klanten en denken kritisch met hen mee. Als er geen beleid is, helpen we hen met het ontwikkelen van beleid en pas daarna kijken we naar de technologie. Niet eerst technologie naar binnen fietsen en dan pas nadenken. We draaien het proces om en nemen de tijd om de behoeften en doelen van de klant goed te begrijpen.

Van idee naar beleving

We hebben ons hele pand aangepast aan deze filosofie. Zodra je bij ons binnenkomt, word je verwelkomd in de ontvangstruimte. Vervolgens hebben we een brainstormruimte waar we samen met onze klanten nadenken over de mogelijkheden die er zijn. Tegenwoordig hebben veel organisaties te maken met oplossingen die bestaan uit verschillende silo's. Die silo’s kun natuurlijk allemaal wel naar de cloud verplaatsen, maar dat maakt nog niet dat die losse deeloplossingen ineens met elkaar samenwerken. Tijdens zo’n brainstormsessies kijken we samen met de klant hoe we ervoor kunnen zorgen de verschillende componenten – van vaste telefonie tot hosting en van mobiele communicatie tot beveiliging – wél op elkaar aansluiten. Daarna hebben we een breakoutruimte waar we uitkomsten van de brainstormsessie consolideren tot iets behapbaars. De volgende stap is de experienceroom gaan, waar klanten de mogelijkheid hebben om dingen daadwerkelijk te ervaren. Als we ons werk goed doen, leidt dit proces uiteindelijk tot een langdurig partnerschap. En dát is waar we blij van worden.

Neem de Slimme Route

Benieuwd hoe je jouw IT-omgeving het best vorm kunt geven? Worstel je nog met strategische keuzes? Met onze Slimme Route zorgen we dat al je systemen, software, medewerkers en klanten optimaal met elkaar samenwerken. Want de beste bedrijfscommunicatie is bedrijfscommunicatie die bij jouw organisatie past. Neem contact met ons op. We leren je graag kennen.

Nog geen concreet vraagstuk, maar mogen we je wel inspireren? Check onze blogs of volg onze LinkedIn-pagina.