1. Home
  2. >
  3. Cases
  4. >
  5. Landsmeer
Beeld landsmeer[27]

De Gemeente Landsmeer gaat voor maximale bereikbaarheid.

Gemeente Landsmeer wil 24/7 goed bereikbaar zijn voor haar klanten. Om dit te realiseren werken ze samen met TSV Groep. Lees hieronder meer over de samenwerking tussen TSV Groep en Gemeente Landsmeer. 

Inhoud

1. De klant - Wie is gemeente Landsmeer?
2. De omgeving - In welke omgeving is Gemeente Landsmeer actief en welke specifieke uitdagingen of doelstellingen horen daarbij?
3. De uitdaging - Met welke uitdaging kwam Gemeente Landsmeer bij TSV-Groep?
4. Het proces - Hoe hebben wij samen met Gemeente Landsmeer deze uitdagingen omgezet in oplossingen?
5. De oplossing - Welke diensten leiden tot de optimale oplossing voor Gemeente Landsmeer?
6. Het resultaat - Jan Berkhout, systeembeheerder bij Gemeente Landsmeer vertelt hoe zij onze samenwerking ervaren.

De klant: Gemeente Landsmeer

De Gemeente Landsmeer is een kleine gemeente met grote ambities: korte lijnen, informele werkrelaties en goede onderlinge verbondenheid. De organisatie bestaat uit vijf teams en een strategisch team. Er zijn circa 110 medewerkers werkzaam bij de gemeente. Goed persoonlijk contact met elkaar en inwoners is belangrijk voor hen. Zij zijn als gemeente verantwoordelijk voor de inwoners van Landsmeer, maar ook van Den Ilp en Purmerland. 

Landsmeer

De omgeving

De Gemeente Landsmeer wil graag een maximale bereikbaarheid om de dienstverlening aan haar burgers zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Om deze ook in de toekomst te kunnen garanderen, moet de infrastructuur betrouwbaar en up-to-date te zijn. Voor trajecten om de bestaande infrastructuur te vervangen, dient de gemeente dit als overheidsorgaan Europees aan te besteden.

De uitdaging

De Gemeente Landsmeer was toe aan een nieuwe telefooncentrale. Zij heeft toen een aanbesteding uitgeschreven samen met buurgemeente Waterland, waarbij de uitgangspositie was dat beide gemeenten een eigen telefooncentrale zouden krijgen met de bijbehorende contracten. Het aanbod van TSV kwam bij deze aanbesteding het beste uit de bus. Niet alleen voor wat betreft de aangeboden oplossing, die vrijwel naadloos aansloot op de eisen en wensen uit de aanbesteding, maar ook op het gebied van kosten. 

De nieuwe telefooncentrale werd geïmplementeerd en in gebruik genomen. Recentelijk moest echter de telefooncentrale geüpdatet worden: ISDN-lijnen werden niet langer ondersteund en ook de Gemeente Landsmeer moest de overstap naar SIP maken. 

Het proces

De bestaande telefooncentrale was op dat moment al afgeschreven en TSV
stelde daarom voor de Avaya telefooncentrale te virtualiseren. Door de Avaya telefooncentrale op een virtuele VM-ware server te laten opereren, bespaart de Gemeente Landsmeer de licentiekosten voor een fysieke (Windows) server, terwijl de bereikbaarheid gegarandeerd blijft. 

126732802_m[517]

Professionele projecten

Het vernieuwen van de telefooncentrale is vaak een ingrijpend traject. Door een goed zakelijk voorstel te doen, met een gedegen voorbereiding, deskundige projectbegeleiding en technici, worden deze projecten altijd binnen de planning en het budget afgerond.

Onze oplossing voor Gemeente Landsmeer

De Gemeente Landsmeer besloot om de Avaya telefooncentrale inderdaad te virtualiseren op het moment dat zij moesten overschakelen van ISDN lijnen naar SIP verbindingen. TSV testte de nieuwe oplossing uitgebreid en plande het moment waarop de oude lijnen en telefooncentrale uit gezet zouden worden. Dit moest plaatsvinden op een rustig moment, zodat de bereikbaarheid zo min mogelijk verstoring zou ondervinden. Er werd gekozen voor een vrijdagmiddag. 

Daarnaast verzorgt TSV ook de verbindingen die voor de telefonie benodigd zijn én het WiFi-netwerk op het gemeentehuis. Ook daarbij is het belangrijk dat overal dekking is.De gekozen WiFi-oplossing biedt de gemeente meer bandbreedte. Gebruikers kunnen daardoor overal snel en veilig werken. Daarnaast werkt het WiFi-systeem met de nieuwste standaarden. Dit zorgt er niet alleen voor dat de verbinding stabiel is, zodat gebruikers ook overal in het gebouw kunnen bellen of videobellen, maar ook dat het systeem in de toekomt bruikbaar blijft. Dankzij een uitgebreide meting vooraf, verliep de implementatie soepel. Het beheer van het WiFi-systeem kan door middel van een management tool in de cloud. De Gemeente Landsmeer kan dit zelf beheren, maar kan er ook voor kiezen het beheer door TSV te laten uitvoeren. De actieve netwerkcomponenten voor het spraaknetwerk zijn geleverd en ingericht door TSV en dit is niet zomaar gedaan maar op een manier dat beschikbaarheid en betrouwbaarheid gewaarborgd is. Hierdoor is het datanetwerk gescheiden is van het spraaknetwerk. Het WiFi-systeem loopt ook over deze netwerkcomponenten. 

man headset achter laptop-1
Beeld landsmeer[27]

Het resultaat

Jan Berkhout, systeembeheerder bij Gemeente Landsmeer, vertelt welke voordelen zij van deze oplossing ervaren.

“Al vanaf het eerste begin is de samenwerking met TSV erg prettig en zij kennen de organisatie en onze wensen inmiddels goed. Daardoor kunnen ze ook goed met ons meedenken over de manier waarop we ook in de toekomst onze bereikbaarheid kunnen garanderen. De overgang van een fysieke Avaya centrale naar de virtuele Avaya telefooncentrale is daar een goed voorbeeld van. Die nieuwe telefooncentrale is ontzettend stabiel en we ondervinden dan ook vrijwel nooit verstoringen in de telefonie. Alleen als de stroom op het gemeentehuis voor langere tijd uitvalt, zijn we uiteindelijk verminderd bereikbaar. We hebben onze virtuele telefooncentrale dan ook gekoppeld aan een UPS die de eerste uren stroomstoring op kan vangen. Maar zelfs als de verstoring langer duurt, is er geen man over boord.

We hebben namelijk nog nauwelijks vaste toestellen in ons gemeentehuis. Er zijn nog maar twee afdelingen die alleen bereikbaar zijn via een vaste telefoon, de overige medewerkers gebruiken hun mobiele toestel. Die mobiele telefoonnummers geven zij ook in hun overige communicatie door. Dus wanneer er een stroomstoring is, zijn zij onverminderd bereikbaar.

Doordat wij voornamelijk onze mobiele telefoons gebruiken, waren we per ongeluk ook al redelijk goed voorbereid op thuiswerken. Als systeembeheerders hoefden mijn collega en ik ons geen zorgen te maken over de telefonie toen de maatregelen om de coronapandemie te beteugelen ingevoerd werden: iedereen belde immers al via zijn of haar mobiele toestel. Daardoor konden wij ons focussen op zaken als de versnelde uitrol van videobellen via MS Teams en dergelijke.”

Snelle reactie

“Hoewel we een goede relatie hebben met onze accountmanager,” gaat Jan verder, “hebben we bijna nooit contact met hem of met de service-afdeling van TSV. We hebben namelijk een training gehad waarbij we het dagelijkse beheer van de telefooncentrale leerden. Daarbij moet je denken aan het aanmaken van nieuwe gebruikers, autorisaties en doorschakelingen en dergelijke. De meest voorkomende zaken kunnen mijn collega en ik dus zelf regelen op de telefooncentrale. Alleen als we een aanpassing willen doen waar specialistische kennis voor nodig is, schakelen we TSV in en dan reageren zij altijd snel om het voor ons te regelen. Die snelle reactie, ook bij problemen, vind ik één van de meest prettige aspecten in onze samenwerking.

De service is gewoon goed en je hebt eigenlijk altijd te maken met mensen die verstand van zaken hebben. Niet alleen waar het gaat om de techniek, maar ook in de inmiddels opgedane kennis van de organisatie en situatie bij de Gemeente Landsmeer. Daardoor komen zij als wij daar om vragen altijd met een passende oplossing. Een ander groot voordeel van de samenwerking met TSV, vind ik, dat zij op afstand veel kunnen regelen. Voor de meeste problemen hoeft er niemand langs te komen. Dat maakt dat eventuele problemen nóg sneller opgelost worden.”

Over TSV-groep

Onze klanten zijn uniek. Ieder op zijn eigen manier. Daardoor is de oplossing die wij aanbieden nooit ’standaard’. Zelfs niet, wanneer de gebruikte software dat wel is. Onze werkwijze sluit daar op aan. Samen met u navigeren wij naar uw eindbestemming. Of dit nu een nieuwe telefooncentrale is of een IoT-oplossing. Wilt u weten hoe wij dat doen en wat TSV voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Schermafbeelding 2022-12-20 om 10.52.28

 

Vul het formulier in om de case te downloaden