Efficiënter klantcontact en een optimale klantreis: zo doet u dat

Efficiënter klantcontact en een optimale klantreis: zo doet u dat

Alex Veldkamp 21 July 2022

 

Efficiënter klantcontact en een optimale klantreis: zo doet u dat

In een ideale wereld loopt het bedienen van klanten op rolletjes. Toch worstelen veel organisaties op dit moment met het efficiënter afhandelen van klantcontact en klantvragen, terwijl de mogelijkheden voor een optimale klantreis in theorie zijn toegenomen. Efficiënter klantcontact en een optimale klantreis, dat doet u zo. 

Grote veranderingen in wat klant wil

Organisaties hebben een veelvoud aan middelen waarmee ze contact met klanten kunnen onderhouden. Waren dat in het verleden een website, e-mail en de telefoon (callcenter), nu zijn daar chatfuncties, videobellen en social media minimaal bij gekomen. Klanten willen contact kunnen leggen op het moment en de manier die ze uitkomt. 

Veel mogelijkheden voor klantcontact, maar welke kiest u?

U wilt als organisatie inspelen op de wensen van uw klanten, maar de kans is groot dat u niet alle mogelijkheden kent. Dat kan ertoe leiden dat u uw mogelijkheden als organisatie onvoldoende benut, of verkeerde keuzes maakt. Op basis van een slimme route is het mogelijk om te bepalen hoe u uw bedrijfscommunicatie het beste kunt optimaliseren én welke technologie daarvoor nodig is. De grootste uitdaging in de zoektocht naar efficiënter klantcontact is tweeledig. Organisaties denken dat het duur is om van veel verschillende communicatietools gebruik te maken, maar beseffen niet dat er soms andere tooling nodig is. 

3 aantrekkelijke communicatie-opties voor klantcontact

De mogelijkheden voor een efficiënter klantcontact en een optimale klantreis zijn groot. Als organisatie heeft u vandaag de dag toegang tot de gereedschapskist waar vroeger multinationals mee werkten. Het volstaat om grondig te inventariseren waar u echt behoefte aan heeft en welke tools bij u passen. Er zijn drie aantrekkelijke opties:

  • Gebruik maken van chatbots op basis van Artificial Intelligence (AI) – Simpel gezegd heeft AI (kunstmatige intelligentie) betrekking op systemen of machines die onze eigen intelligentie nabootsen om taken uit te voeren en die zichzelf tijdens dat proces kunnen verbeteren op basis van de vergaarde informatie. Met moderne chatbots voorzien van AI geeft u klanten toegang tot info en antwoorden. U kunt standaard klantvragen afvangen met AI. 
  • Automatische antwoordopties – Iemand tien minuten laten wachten, kan niet meer. U kunt geautomatiseerd melden de klant terug te bellen of de chatfunctie aanbieden. Met deze optie stuurt u communicatiestromen. 
  • Integraties met kantoorapplicaties – Kiest u voor integratie , dan kunnen wij u voorzien van additionele klantinformatie.
  • Plannen resources  -  U kunt customer service medewerkers inroosteren op basis van intelligente planning tools, zelfs als ze thuiswerken. Of U bereikt optimalisatie door contactpogingen automatisch te sturen naar de medewerker op basis van hun expertise. 

Elke customer journey heeft zijn eigen slimme route

Met een slimme route bepaalt u welke voordelen u wilt behalen bij uw klantcontact. U hebt de keuze tussen mensen beter inzetten, sneller en beter antwoord geven, tijd en plaats onafhankelijk werken en een verhoging van de productiviteit en klanttevredenheid. Of allemaal uiteraard. Waar het bij de customer journey vooral om draait, is dat u technologie zo inzet dat u daarmee slim kunt inspelen op de behoefte van uw klant. Die reis uittekenen, kan eenvoudig zijn, maar meestal is er wat denkwerk nodig. Of het een brainstorm is, het behalen van quick wins of een gefaseerde uitrol, TSV-Groep helpt u met het bereiken van efficiënter klantcontact en een optimale klantreis. 

Het optimale klantcontactcentrum!

Bent u benieuwd naar wat TSV-Groep voor u kan betekenen? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op